Werkwijze

De artsen die zijn verenigd in de coöperatie Flexdokters, hanteren een werkwijze die is gebaseerd op de volgende vijf principes:

1. De patiënt-arts relatie is de basis

Bij traditionele praktijkvoering spreekt de arts als laatste met de patiënt. Door de patiënt als eerste contact te laten hebben met de huisarts kan deze de patiënt direct helpen. Deze aanpak heeft zich ook op andere plekken in de zorg al bewezen. Op de eerste hulp verbetert de snelheid en kwaliteit van zorg als een senior dokter als eerste aanspreekpunt fungeert.

2. De patiënt kan en wil veel zelf doen

Het eerste principe is alleen mogelijk als patiënten op een andere manier contact kunnen leggen met hun huisarts. Bij de kapper en in het restaurant rinkelt de telefoon veel minder vaak dan vroeger, omdat klanten tegenwoordig zelf hun afspraken inplannen op momenten dat het hen schikt (en dat het ook het restaurant/de kapper schikt). Dat kan ook in de huisartsenzorg.

Bij Flexdokters kunnen patiënten zelf, via een app of een belsysteem, een moment selecteren waarop de arts hen belt. De arts kan direct de anamnese afnemen, de hulpvraag eventueel beantwoorden of indien gewenst een fysiek consult inplannen. Daarnaast kunnen patiënten zelf via de app herhaalmedicatie aanvragen en uitslagen van aanvullend onderzoek inzien met een toelichting van de arts.

3. Gedifferentieerde zorg voor iedereen
Bij de traditionele praktijkvoering gaat elke vraag via de assistente, die de regie heeft en vervolgens bepaalt wat er nodig is. De arts heeft daarbij weinig mogelijkheden om de vorm van het contact of de geplande tijd te beïnvloeden. In het Flexdokters-model heeft de arts de regie en bepaalt op individueel niveau wat er nodig is voor zowel de arts als de patiënt om diens hulpvraag te kunnen beantwoorden. Zo kunnen sommige vragen snel worden afgehandeld aan de telefoon waardoor er veel meer tijd genomen kan worden voor een fysieke afspraak met een patiënt als dat nodig is.

Ook creëert het gebruik van een app door veel patiënten juist de ruimte om mensen persoonlijk te helpen die de app niet willen of kunnen gebruiken. Het Flexdokters-model leidt op deze manier tot goede en persoonlijke zorg voor alle patiënten.

4. Flexibiliteit verhoogt het werkplezier

Flexibiliteit is voor artsen van groot belang. Zo werkt een groot deel van de praktijkhouders aangesloten bij Flexdokters part-time. Onderzoek laat zien dat part-time werken niet leidt tot een lagere continuïteit van zorg. Als een praktijkhouder 3 of 4 dagen per week werkt, kan er nog steeds continuïteit van zorg worden geleverd. Patiënten bevestigen dat ook als hen gevraagd wordt naar hun voorkeuren.

Uit onderzoek van Nivel (2019) blijkt dat patiënten het belangrijk vinden dat hun huisarts minstens 3 dagen per week beschikbaar is. Daarnaast biedt de werkwijze van Flexdokters ook op andere manieren flexibiliteit, zoals meer mogelijkheden om op zelfgekozen tijden te werken en om een deel van het werk plaats-onafhankelijk te doen (vanuit huis bijvoorbeeld).

5. Een zelfstandige lokale praktijk, ondersteund door een groot netwerk
Kleinschalige zorg is zeer waardevol, maar het is als huisarts ondoenlijk om alle niet medische taken, die bij het praktijkhouderschap horen, zelf optimaal uit te zoeken en uit te voeren. Goede ondersteuning is daarom noodzakelijk om als huisarts prettig te kunnen werken. Dat begint al bij het starten, overnemen of omvormen van een praktijk, wat voor de meeste artsen een eenmalige exercitie is.

Ook het selecteren en innoveren met betrekking tot de slimme inzet van ICT is iets wat een zelfstandige praktijk moeilijk zelf kan doen. Daarnaast zit er veel meerwaarde in samenwerking en het uitwisselen van best-practices tussen verschillende praktijken. Bij Flexdokters aangesloten praktijken werken zelfstandig, maar binnen het netwerk van aangesloten praktijken. Zij worden daarin ondersteund door een sterke centrale organisatie.

Zorg van nu

Geïnteresseerd? Nieuwsgierig? Te mooi om waar te zijn? Nog heel veel vragen?

Snappen we allemaal. Neem contact met ons op dan bekijken we samen de mogelijkheden. Want aantrekkelijk praktijkhouderschap kan. Echt.

Een mailtje sturen kan natuurlijk ook.

Nieuws & Publicaties

De kracht van een ander perspectief

De kracht van een ander perspectief

Personeelstekort, meer administratie, dubbele vergrijzing, meer chronisch zieken, wachtlijsten bij de ggz, hogere verwachtingen, beperkte doorstoom en een toename van terugstroom van patiënten. Zomaar een greep uit de krachten waar je als huisarts en praktijkhouder...

Lees meer